עצמאי או חברה – ניהול ובעלות

רו"ח משה פרג

רו"ח משה פרג

מהם ההבדלים בין עצמאי לחברה מבחינת ניהול, ומה קורה כאשר מעוניינים לבצע שינויים בבעלות?

ניהול

עצמאי – בעל העסק הוא המנהל שלו.

חברה  – מנוהלת בידי דירקטורים אשר נבחרים על-ידי בעלי המניות. בחברות קטנות מקובל כי הדירקטורים באים מקרב בעלי המניות, אך זהות זאת לא מבטלת את ההפרדה בינם כבעלי מניות לבין החברה.

שינויים בבעלות

יחיד – אצל יחיד לא יכולים להיות שינויים בבעלות.

שותפות – שותפות היא מבנה חוקי בעייתי, בעיקר בכל האמור לשינויים בבעלות עליה. שותף המבקש לצאת משותפות של שלושה אנשים, מפרק למעשה את השותפות ויש להקימה מחדש עם שני הבעלים הנותרים – פעולה מסובכת למדי.

חברה – לאור ההפרדה בינה לבין בעלי המניות, יכולים אלה להתחלף ללא הגבלה בלי שהדבר ישפיע על החברה. לדוגמא בחברה ציבורית הנסחרת בבורסה, בעלי המניות מתחלפים ללא הרף והדבר אינו משפיע על החברה. כמובן ששינוי משמעותי בהרכב בעלי המניות יגרור שינויים בדירקטוריון.

עסקים נוספים באותה בעלות

יחיד – כל עסק נוסף שהוא פותח, נרשם על שמו. אין אפשרות לפתוח עסק עצמאי הנשלט תחת עסק עצמאי אחר של אותו הבעלים.

חברה – בחברה ניתן להקים “חברת בת” שאת מניותיה מחזיקה החברה הקיימת. הדבר נוח בייחוד כאשר החברה רוצה לפעול בתחום נוסף או בטריטוריה אחרת, ואינה רוצה לנהל פעילות זו במסגרת הקיימת. הבעלות על “חברת הבת” יכולה להיות משותפת עם גורמים אחרים ללא הגבלה. זו הסיבה שחברות גדולות מקימות “חברות בנות” ו”חברות נכדות” רבות כאשר פעילותן מתפשטת לכיוונים רבים או למדינות אחרות. הדבר נוח בייחוד כאשר יש טעם לפעול במשותף עם חברה אחרת למשל בעת הקמת סניף בארץ אחרת  עם שותף מקומי.

נושאים קשורים שעלולים לעניין אותך

עדכונים שוטפים 6.10.2021‎‎

לקוחות יקרים! להלן עדכונים שוטפים בנושאי חקיקה וכו’: 1.      התקנת דלקנים בכלי רכב – רבים מכם קראו בעיתונים על הכוונה לחייב את בעלי העסקים מחודש נובמבר 2021 להתקין דלקנים

קרא עוד »